Stap 5: Eerste afronding van je onderzoek en het formuleren van conclusies.

 

Voordat je het onderzoek inlevert voor een beoordeling, moet je met zorg je conclusies formuleren en presenteren op papier.

De conclusie geeft voor je docent (en voor jezelf!) duidelijk aan:

 

A. Wat je precies hebt ondernomen om een antwoord op je onderzoeksvraag te vinden.

 

B. Welke overwegingen je tijdens je onderzoek hebt gehad en welke ontwikkelingen er in je denken hebben plaatsgevonden, toen je met je onderzoek bezig was.

 

C. Welke antwoorden en/of conclusies je precies wel en niet gevonden hebt over je onderzoeksvraag. Welke keuzes maak je daarin zelf en welke argumenten, inzichten en ervaringen dragen je eigen antwoord.

 

In de beoordeling van je onderzoek zal de docent vooral naar je conclusies kijken. Onduidelijkheid, vaagheid en ongenuanceerdheid horen in je conclusies niet thuis!

Als er dingen niet zo goed gegaan zijn of je bedenkt achteraf, hoe je het beter had kunnen aanpakken, vertel dat dan. Het is geen werkstuk, waar alleen het resultaat van telt: het is een onderzoek en dat is per definitie een leerproces.